yoga maquenque

BLOG: De mooiste yogareis ever

17 november 2016 - Redactie

Hoe de yogareis begon

In februari 2016 maakte ik, Mariel Slotman, oprichter van IslandYoga Vlieland, een “once in a life time” reis met mijn grote gezin naar Costa Rica. Samen met mijn echtgenoot Robin en onze vijf kinderen (de oudste 20 en de jongste 14), vertrokken we voor een 3-weekse vakantie, om zo nog één keer als volledig gezin een spectaculaire reis te maken.

Door Mariel Slotman

Onze keuze viel op Costa Rica omdat het land zo vriendelijk oogde, zo groen bleek ( maar liefst 30% van het landoppervlak is beschermd regenwoud), omdat het geen leger heeft en geen religieuze spanningen kent. Een veilig land dus, perfect om 3 weken als gezin zelfstandig rond te reizen.

Via via kwam ik voor het boeken van onze reis  in contact met “Edventure Costa Rica”, een reisbureau van de Nederlandse Ed en Renee, al 14 jaar woonachtig in Costa Rica. Ed, een tuinbouwer in hard en nieren, bleek een groot deel van zijn jeugd op Vlieland te hebben doorgebracht, het eiland waar ik met mijn gezin woon.

Naast hun tuinbouwbedrijf zijn Ed en Renee gestart met het “op maat” aanbieden van reizen naar Costa Rica, omdat ze merkten dat er vraag was naar een reis die samengesteld bleek door mensen die er wonen, en die daardoor heel precies kunnen inspelen op de wensen van de vakantiegangers.

Na een Meet & Greet met Renee in San Jose aan het begin van  onze gezinsreis, kwam de vraag vanuit Edventure hoe ik erover dacht om een yogareis naar Costa Rica te organiseren, samen met Edventure. En dat is hoe het begon..

De yogareis

Op 17 oktober 2016 is het zover, vertrek vanaf Schiphol! De afgelopen 6 maanden heb ik samen met Edventure de reis zoveel mogelijk voorbereid en nu staan we dan eindelijk op het punt van vertrekken, de 8 deelnemers en ik zelf.

Na een lange vliegreis met een tussenlanding in Panama kan het grote avontuur beginnen.We maken allereerst kennis met Marlou, onze Edventure reisleidster de komende twee weken. Dat zit wel goed! Ze spreekt vloeiend Spaans, wel zo handig, en met haar vriendelijke en rustige karakter krijgt ze alles voor elkaar.Bij het wakker worden in het eerste hotel zien we San José, de hoofdstad van Costa Rica, voor het eerst bij daglicht! Wat een verrassing. Midden in de stad wordt de eerste luiaard al gespot!

Na een allereerste yogales in de tuin van het hotel vertrekken we naar de eerste accommodatie, Spanish by the River in Turrialba. Twee dagen om te wennen, te verwonderen, te genieten, te ontdekken en elkaar te leren kennen. Hier volgen we een Spaanse les, dansen we salsa, gaan we paardrijden of canopy flyen (zipline), en bezoeken we  een botanische tuin. De eigenaar kookt de sterren van de hemel voor ons, verser dan vers.

En elke dag weer yoga, bij zonsopkomst en voor het slapengaan. Op een grote houten veranda, aan de voet van de vulkaan, te midden van bijzondere vogels en een overweldigende natuur.

Gezonde dosis zenuwen

Na twee dagen wordt de reis vervolgd, per raft dit keer, om midden in de jungle aan te leggen. Dit is wel een hele bijzondere manier om naar onze nieuwe accommodatie te reizen. Met een gezonde dosis zenuwen stappen we in. Miti en Cristian, onze instructeurs, leren ons wat we moeten weten. Dit geeft ons de rust om volop te genieten van de spannende tocht.
We leggen onderweg aan voor een heerlijke lunch aan de oever, geserveerd op een omgekeerde raft.  Zo simpel, maar zo lekker. We draaien de raft weer om en varen nog een stukje door richting ons onderkomen, een tentenkamp in de jungle.

Bij kaarslicht wordt er ’s avonds weer yoga beoefend, gegeten en geslapen in kleine tentjes boven op een houten platformpje. Wat een ervaring! Wat een geluiden, zo ver weg van de bewoonde wereld met niets, maar dan ook niets dan wilde, overweldigende natuur.

Yoga bij het krieken van de dag, omringd door woudreuzen en geluiden die je je alleen maar voor kunt stellen als je als eens een oerwoud hebt bezocht. En niet te vergeten de geur van YlangYlang.

Volgende week lees je hoe de reis afloopt.

Meer inspiratie
Yoga International

Lees alles over Tantra in Yoga International Magazine, bestel hem op Tijd voor Tijdschriften.nl

Yoga on the beach

Lees het komende nummer van Yoga International. Eind juli in de winkel of verkrijgbaar op Tijdvoortijdschriften.nl

Pak je Carlosmoment

Hét absolute feelgood welkomstgeschenk bij een abonnement op Yoga International.

Tijd voor Tijdschriften

Kijk op Tijd voor Tijdschriften voor een aantrekkelijk overzicht.